Jens Holm (V) kräver svar om Blekinge Offshore

”Jag kommer ta upp det här med Åsa Romson”

NOGERSUND. Blekinge Offshore har stått och stampat på samma ställe tillräckligt länge. Det säger riksdagsledamoten Jens Holm (V) som besökte sina partikollegor i Blekinge för att diskutera miljöfrågor.

Jens Holm sitter i miljö- och jordbruksutskottet för Vänsterpartiet och anser att den havsbaserade vindkraftsparken utretts tillräckligt. I februari har den legat exakt tre år på regeringens bord.

– Det är ett fantastiskt projekt som vi behöver Sverige och man behöver komma överens med Försvaret. Jag kommer att ta upp frågan med regeringen och med Miljö- och klimatminister Åsa Romson som sa att det här skulle lösas under 2015. Så blev det inte, säger Jens Holm.

I september undertecknade Energikontor Sydost, Tech Network och Sölvesborgs kommun ett samarbetsavtal för det gemensamma projektet Till Havs. I samband med det krävde kommunalråd Heléne Björklund (S) och riksdagsledamot Peter Jeppsson (S) att regeringen skulle utse en medlare som skulle få fart på förhandlingarna med försvaret. Nån sån medlare har inte utsetts än. Blekinge Offshores projektledare Hans-Olof Svensson säger att de är positiva till att det förhandlas fram en samexistenslösning mellan Försvaret och Blekinge Offshore. Medan inget händer från regeringshåll så tickar pengarna iväg för Blekinge Offshore, men de sitter inte och rullar tummarna.

– Vi jobbar med att förbereda näringslivet för den dagen som vi är igång. För det är världens största havsbaserade vindkraftspark vi pratar om.